Umur


Sudah berbulan-bulan blog ini ditinggalkan tanpa apa-apa coretan. Oh, malas sungguh untuk menulis sekarang ni. Tetapi saya mahu menulis juga, kerana hari ini sangat istimewa untuk saya.

Hari ini genaplah post yang ke -100 untuk blog ini. Ini menunjukkan betapa ‘malas’nya saya dalam mengupdate blog meskipun blog ini sudah mencecah usia lebih 4 tahun.

Hari ini juga genaplah usia saya ‘_____’. Umur sudah bertambah tetapi kematangan itu amatlah abstrak untuk diceritakan.

“Sebaik-baik manusia itu adalah orang yang diberikan Allah umur yang panjang dan umur itu dikerjakan dengan melakukan sebanyak-banyak kebaikkan,dan seburuk-buruk manusia ialah orang yang diberi tuhan umur yang panjang tetapi dia pergunakanya membuat kejahatan” (Hr .Ahmad)

 

 

Ya Allah, kurniakan aku umur yang barakah. ameen.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Dalam menjaga diri ini, kadangkala kita terlepas pandang tentang keikhlasan diri sendiri yang menjadikan kita rasa diri ini sudah sempurna. Sebagai manusia, kita kadangkala mempunyai sifat yang sama pada semua orang iaitu ‘overate‘ diri sendiri.

Selalu kita nampak kesalahan orang lain, tapi adakah kita melihat kesalahan diri kita sendiri? Sampai satu tahap kita akan merasakan apa yang orang lain buat adalah salah tapi kita buat takpe.

“Jadikanlah orang lain sebagai cermin untuk diri kita sendiri”

Perasaan ini juga mungkin akan menyebabkan kita rasa kita adalah manusia yang baik. Merasa diri sentiasa baik tanpa ada sekelumit rasa berdosa dalam diri sangatlah bahaya. Boleh jadi kita akan merasa ujub pula. Nauzubillah.

 

Peringatan buatku- “Sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan”

Aku menulis untuk membangkitkan jiwa

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

sangat admire dengan lukisannya =)

sangat admire dengan lukisannya =)

Nota kaki 1 : Terima kasih kepada Cik Pelangi atas ‘hadiah’ yang sangat berharga dan tak ternilai setiap hari =)

Nota kaki 2 : Orang yang saya sayang telah melangsungkan walimahnya dan saya sangat sunyi..isk..isk

Nota kaki 3 : Mungkin benar, menulis ini adalah terapi jiwa, kerana selama ini saya tak pernah rasa sunyi begini yang membuatkan saya menaip apa-apa yang ada di kepala ke dalam blog tercinta ini.

Nota kaki 4 : Lepas ni, post mungkin akan lebih pendek daripada biasa.

